Συχνές ερωτήσεις Ν. 4399/2016

Θέματα μητρώου Αξιολογητών (ΕΜΠΑ)

Συμμετοχή στην Αξιολόγηση Επενδυτικών Σχεδίων

Η ιδιότητα του μέλους του ΕΜΠΑ δεν συνεπάγεται αυτομάτως τη συμμετοχή στη διαδικασία της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η επιτυχής συμμετοχή στην εξεταστική διαδικασία, σκοπός της οποίας είναι ταυτόχρονα η καλύτερη εξοικείωση των μελών του ΕΜΠΑ με το θεσμικό πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου. Για την καλύτερη και πληρέστερη ενημέρωση των μελών του ΕΜΠΑ επί του θεσμικού πλαισίου και της διαδικασίας αξιολόγησης, δημιουργήθηκε το Helpdesk (που βρίσκεται στη διεύθυνση ehd.ependyseis.gr και εναλλακτικά στη διεύθυνση ehd.ependyseis.ekt.gr), το οποίο μαζί με τα νομοθετικά κείμενα και το λοιπό βοηθητικό υλικό που είναι αναρτημένα στη σελίδα του ν. 4399/2016 στην ιστοσελίδα www.ependyseis.gr αποτελούν χρήσιμο εργαλείο και επαρκή πηγή πληροφόρησης των αξιολογητών, τόσο για την εξεταστική διαδικασία όσο και κατά τη διάρκεια της διενέργειας των αξιολογήσεων. ως εκ τούτου, συνιστάται στα μέλη του ΕΜΠΑ η διαρκής επίσκεψη και ενημέρωσή τους από τους συγκεκριμένους ιστοτόπους.

Τρόπος συμμετοχής των μελών ΕΜΠΑ κατά την διάρκεια της Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων

Κάθε μέλος του ΕΜΠΑ που ανταπεξέλθει επιτυχώς στην εξεταστική διαδικασία, θα χρεώνεται στη συνέχεια με έως και δύο επενδυτικά σχέδια προς αξιολόγηση. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο θεσμικό πλαίσιο, ο χρόνος που θα έχει στη διάθεση του για να αποδεχθεί τη χρέωση θα είναι 24 ώρες. Εν συνεχεία, θα έχει στη διάθεσή του 2 ημέρες προκειμένου να ολοκληρώσει τον έλεγχο πληρότητας, και εφόσον πληρείται αυτή η προϋπόθεση, θα γίνεται νέα χρέωση και θα έχει στη διάθεσή του 8 ημέρες για να ολοκληρώσει την καθαυτή διαδικασία της αξιολόγησης του επενδυτικού σχεδίου και να υποβάλει την τελική έκθεση αξιολόγησης. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, ο αξιολογητής οφείλει να λαμβάνει υπόψη και να εφαρμόζει τον Οδηγό Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων καθώς και να τηρεί τον Οδηγό Δεοντολογίας, ενώ παράλληλα θα υποβοηθείται στο έργο του από το Helpdesk της ΜΟΔ για τεχνικά ζητήματα (support@mou.gr) και από το προαναφερθέν Helpdesk της ΓΔΙΕ (ehd.ependyseis.gr και εναλλακτικά ehd.ependyseis.ekt.gr) για τυχόν ζητήματα που ανακύπτουν και άπτονται του θεσμικού πλαισίου του Αναπτυξιακού Νόμου.

Θέματα Αμοιβών μελών ΕΜΠΑ

Η προβλεπόμενη αμοιβή καθορίζεται στην ΚΥΑ των Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης 26226/3-3-2017 (ΦΕΚ 117/τ. Υ.Ο.Δ.Δ./13-3-2017 ) και ανέρχεται σε 150€ έως 300€ ανάλογα το καθεστώς ενίσχυσης και το επιλέξιμο κόστος του επενδυτικού σχεδίου. Σύμφωνα με το άρθρο 106 του Ν.4497/2017( ΦΕΚ Α΄171), η προβλεπόμενη στο άρθρο 2 της υπ. αριθμ. 26226/3.3.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Οικονομικών (ΥΟΔΔ 117) αμοιβή για την αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων επιμερίζεται ως εξής: 20% για τον έλεγχο πληρότητας, 40% για τον έλεγχο νομιμότητας και 40% για την αξιολόγηση εύλογου κόστους και τον έλεγχο δεικτών βαθμολογίας. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης μπορεί να αναμορφώνονται οι ποσοστώσεις αυτές. Οι ρυθμίσεις της παραγράφου αυτής έχουν ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4399/2016». Η ανωτέρω αμοιβή για τους ιδιώτες μέλη του ΕΜΠΑ υπόκειται σε παρακράτηση φόρου εισοδήματος 20%. Ο παρακρατούμενος φόρος συμψηφίζεται στην ετήσια φορολογική υποχρέωση κατά την εκκαθάριση από το TAXIS. Για τους δημόσιους υπάλληλους μέλη του ΕΜΠΑ παρακρατούνται και οι προβλεπόμενες από τα ασφαλιστικά ταμεία εισφορές επί των πρόσθετων αμοιβών των Δ.Υ. Τα μέλη του ΕΜΠΑ υποχρεούνται σε έκδοση δελτίου παροχής υπηρεσιών στις περιπτώσεις που αυτό προβλέπεται από τις οικείες φορολογικές διατάξεις. Ο χρόνος καταβολής της αμοιβής για τις αξιολογήσεις που έγιναν από τα μέλη του ΕΜΠΑ εκτιμάται σε δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση του κάθε κύκλου αξιολογήσεων.

Επιτροπή Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών (Ε.Δ.Μ.Ε.Δ.)

Η προβλεπόμενη στον αναπτυξιακό νόμο Επιτροπή Διαχείρισης Μητρώων είναι μεταξύ άλλων αρμόδια για τον έλεγχο και την ορθή υλοποίηση από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων των επιμορφωτικών δράσεων και των δοκιμασιών επάρκειας των υποψηφίων, παρακολουθεί τη συμμόρφωση των εγγεγραμμένων στα οικεία Μητρώα, προβαίνει σε συστάσεις προς τους εγγεγραμμένους στα Μητρώα (ή την προσωρινή παύση ή οριστική διαγραφή) σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται πλημμελής ή εκπρόθεσμη εκπλήρωση των καθηκόντων τους. Για τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή επεξεργάζεται δεδομένα της αξιολόγησης και του ελέγχου των ενισχυόμενων επενδυτικών σχεδίων που της γνωστοποιούνται μέσω του ΠΣΚΕ.

Υποβολή Δήλωσης "Πόθεν έσχες" για μέλη του ΕΜΠΑ / Υποβολή Αξιολογήσεων

Τα μέλη που διενεργούν αξιολογήσεις υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ» σύμφωνα με τις οδηγίες που παρέχονται στην 42830/ 20-4-2015 ανακοίνωση της Δ/νσης Αναπτυξιακών Νόμων ( αναρτημένη στη διεύθυνση: https://www.ependyseis.gr/news/anakoinosi_ypoxreoi_dilosi_pk_n3213_2003.pdf ) Η έκθεση αξιολόγησης στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016 υποβάλλεται αποκλειστικά μέσω του ΠΣΚΕ και δεν αποστέλλεται ταχυδρομικά.

Θέματα ελέγχου Πληρότητας

Θέση στο ΠΣΚΕ του ψηφιακά υπογεγραμμένου αρχείου "Αίτηση - Ερωτηματολόγιο"

ΕΥΡΕΣΗ ΥΠΟΓΕΓΡΑΜΜΕΝΗΣ ΨΗΦΙΑΚΑ «ΑΙΤΗΣΗΣ- ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ» (ερώτηση Ελέγχου Πληρότητας 1.4 - Οδηγίες για την πρόσβαση στις οθόνες, σελ. 18-19 Οδηγού Αξιολόγησης).



ΠΡΟΣΟΧΗ

Στην περίπτωση που δεν μπορείτε να βρείτε το ψηφιακά υπογεγραμμένο αρχείο "Αίτηση - Ερωτηματολόγιο" στην παραπάνω θέση του ΠΣΚΕ που σας υποδεικνύεται, παρακαλούμε να αποστείλετε σχετικό μήνυμα στην τεχνική υποστήριξη του ΠΣΚΕ (Help desk, κάτω αριστερά, στο μενού Ενεργειών του ΠΣΚΕ). Αν το θέμα δεν επιλυθεί μέχρι την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής του ελέγχου πληρότητας, θα πρέπει να υποβάλετε αρνητικό έλεγχο πληρότητας καθώς δεν θα μπορείτε να ελέγξετε το εν λόγω σημείο. Το σημείο αυτό θα ελεγχθεί στη συνέχεια από την αρμόδια υπηρεσία.

Ύψος παραβόλου επενδυτικών σχεδίων καθεστώτων Ν.4399 (Α΄κυκλος προκηρύξεων)

" Για την υποβολή των επενδυτικών σχεδίων απαιτείται παράβολο που ορίζεται στο 0,0005 του επιλέξιμου ύψους του επενδυτικού σχεδίου. Σε κάθε περίπτωση το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ και ανώτερο των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Τα ως άνω ποσά μπορούν να αναπροσαρμόζονται." Τα παραπάνω ορίζονται με τις εξής διατάξεις: - Για τα σχέδια Γενικής Επιχειρηματικότητας, με βάση την παράγραφο 5 του άρθρου 13 της οικείας προκήρυξης (ΦΕΚ Β' 3378/2016) , όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 9 του Άρθρου 1 της 136940 Υ.Α. (ΦΕΚ Β' 4117/2016) και ισχύει, - Για τα σχέδια Νέων Ανεξάρτητων ΜΜΕ, με βάση την παράγραφο 5 του άρθρου 13 της οικείας προκήρυξης (ΦΕΚ Β' 3377/2016) , όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 10 του Άρθρου 1 της 136941 Υ.Α. (ΦΕΚ Β' 4117/2016 - Για τα σχέδια Ενισχύσεις Μηχανολογικού Εξοπλισμού, με βάση την παράγραφο 5 του άρθρου 13 της οικείας προκήρυξης (ΦΕΚ Β' 3380/2016) , όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 8 του Άρθρου 1 της 3634 Υ.Α. (ΦΕΚ Β' 184/2017) και ισχύει Ειδικότερα για τα σχέδια Επενδύσεις Μείζονος Μεγέθους ισχύει ότι " Για την υποβολή των επενδυτικών σχεδίων απαιτείται παράβολο που ορίζεται στο 0,001 του επιλέξιμου ύψους του επενδυτικού σχεδίου. Σε κάθε περίπτωση το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι ανώτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ. Τα ως άνω ποσά μπορούν να αναπροσαρμόζονται." Τα παραπάνω ορίζονται με βάση την παράγραφο 5 του άρθρου 13 της οικείας προκήρυξης (ΦΕΚ Β' 3379/2016) , όπως ισχύει.

Θέματα Αξιολόγησης

Προθεσμία Αξιολόγησης: α) Ποια είναι η προθεσμία για την υποβολή της αξιολόγησης από τον αξιολογητή ΕΜΠΑ; β) Προστίθεται σε αυτή επιπλέον χρόνος όταν έχουν ζητηθεί διευκρινιστικά στοιχεία από τον φορέα?

Στην παρ. 3 του Άρθρου 14 της οικείας προκήρυξης όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (Υ.Α. 84972/31-7-2017, ΦΕΚ Β' 2751), ορίζονται τα εξής; " 3. Το αποτέλεσμα του ελέγχου νομιμότητας, της αξιολόγησης εύλογου κόστους και του ελέγχου δεικτών βαθμολογίας υποβάλλεται από τον αξιολογητή στο ΠΣΚΕ εντός οκτώ (8) ημερών από την ώρα αποδοχής της σχετικής χρέωσης στο ΠΣΚΕ, άλλως το επενδυτικό σχέδιο ανατίθεται εκ νέου προς αξιολόγηση σε άλλον αξιολογητή με την ίδια διαδικασία. Σε περίπτωση που απαιτούνται διευκρινίσεις σχετικά με το περιεχόμενο της αίτησης, αποστέλλεται στον φορέα του επενδυτικού σχεδίου σχετικό μήνυμα από τον αξιολογητή μέσω του ΠΣΚΕ, με το οποίο τάσσεται εύλογη προθεσμία προκειμένου να απαντήσει, που σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει το συνολικό διάστημα των οκτώ (8) ημερών εντός του οποίου ολοκληρώνεται ο έλεγχος της προηγούμενης παραγράφου. Αν η ως άνω εύλογη προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η διαδικασία ολοκληρώνεται στο σύνολό της." Βάσει των παραπάνω, η προθεσμία που τίθεται για τη λήψη απάντησης από τον φορέα, δεν προστίθεται στην προθεσμία των 8 ημερών για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Η τελευταία, αφορά σε ημερολογιακές ημέρες (οκτώ 24ωρα).

Η διαδικασία αξιολόγησης από τα μέλη του ΕΜΠΑ απαιτεί προηγούμενη μελέτη του νόμου 4399/2016;

Δεν απαιτείται μελέτη του αναπτυξιακού νόμου καθώς όλες οι διατάξεις που αφορούν στο καθεστώς έχουν ενσωματωθεί στην οικεία προκήρυξη. Τα εργαλεία που απαιτούνται για την ορθή εκτέλεση του έργου της αξιολόγησης των σχεδίων του Ν.4399 είναι: 1. Η Προκήρυξη του καθεστώτος, όλα τα Παραρτήματα αυτής και τυχόν τροποποιήσεις της (Υπουργικές Απoφάσεις) 2. Για σχέδια των παρακάτω ειδικών κατηγοριών, οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) πρόσθετων όρων και προδιαγραφών: o (ΚΥΑ) εκσυγχρονισμού ξενοδοχείων o (ΚΥΑ) πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής o (ΚΥΑ)μεταποίησης γεωργικών προϊόντων 3. Οδηγός Αξιολόγησης (Υ.Α. 84306/28-07-2017). για την υπαγωγή Επενδυτικών Σχεδίων στα καθεστώτα ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» και «Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ» του ν.4399/2016. Όλα τα παραπάνω είναι αναρτημένα στο: https://www.ependyseis.gr/anaptyxiakos/nomothesia.htm 4. Χρήση του ΠΣΚΕ (Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων) στο οποίο ενσωματώνονται έλεγχοι ορθότητας και αυτοματισμοί, βάσει των διατάξεων του θεσμικού πλαισίου, ώστε να διασφαλίζονται όροι νομιμότητας κατά την αίτηση υπαγωγής και την αξιολόγηση. Μέσω του ΠΣΚΕ παρέχεται: o Πρόσβαση στα υποβληθέντα δικαιολογητικά και αρχεία από τις Ενέργειες του μενού:  Παραλαβές Αιτήσεων Υπαγωγής  Τεκμηριώσεις Αιτήσεων Υπαγωγής  Σύνοψη Στοιχείων επενδυτικού σχεδίου (παράγεται από το Βήμα V «Εκτυπώσεις» της ενέργειας «Οι Έλεγχοι Πληρότητάς μου») o Πρόσβαση στην ενέργεια «Αξιολόγηση» o Πρόσβαση σε Διευκρινιστικά στοιχεία/ ενέργεια «Μηνύματα»

Τεκμηρίωση εξαγωγικής επίδοσης (Άρθρο 12, παρ.α)

Σε περίπτωση όπου ο φορέας αιτείται την πλήρωση των όρων προϋποθέσεων της ειδικής κατηγορίας ενίσχυσης του άρθρου 12 (παρ. α ) της εξωστρεφούς επιχείρησης και δεδομένου ότι στο αναθεωρημένο έντυπο Ε3 δεν υπάρχει ανάλυση του μεγέθους των Πωλήσεων-Παροχή Υπηρεσιών (Εσωτερικό - Ενδοκοινοτικές συναλλαγές - Εξωτερικό) και συνεπώς δεν μπορεί να προσδιοριστεί η εξαγωγική επίδοση του φορέα, για την τεκμηρίωση αυτής αρχικά, μπορείτε  να ανατρέξετε στις υποβεβλημένες Οικονομικές Καταστάσεις όπου σε πολλές  περιπτώσεις ως Πληροφοριακό υλικό παρουσιάζεται το Μέγεθος των Εξαγωγών ως προς τον Κύκλο Εργασιών.

Σε περίπτωση όπου δεν είναι εφικτή η τεκμηρίωση της εξαγωγικής επίδοσης του φορέα από τις Οικονομικές του καταστάσεις, για τους φορείς με Διπλογραφικά Βιβλία (Γ Κατηγορίας), δύναται να ζητηθούν κατά την φάση της αξιολόγησης ως διευκρινιστικά στοιχεία για τις αντίστοιχες κλεισμένες χρήσεις:

- Περιοδικές Δηλώσεις ΦΠΑ

- Εκτύπωση  Αναλυτικού Καθολικού της Ομάδας 7, σε μέγιστη ανάλυση Λογ/μων με σφραγίδα - υπογραφή Λογιστή &  Νομίμου  Εκπροσώπου του φορέα.

Επιλεξιμότητα Δαπανών και Κόστους

Οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας είναι επιλέξιμες δαπάνες για τα επενδυτικά σχέδια του Ν.4399 ;

Μόνο για τον 3ο κύκλο των καθεστώτων του Ν.4399/16 και εφεξής, οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας, εφόσον παγιοποιούνται από την επιχείρηση, είναι επιλέξιμες ως δαπάνη στην κατηγορία δαπανών «ΚΤΗΡΙΑΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ» (σύμφωνα με την παρ 3α άρθρο 8 και το Παράρτημα 2 της Υ.Α. 139383/27-12-2018 (Β 5838) «Τρίτη (3η) Προκήρυξη καθεστώτος ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016»)

Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται σε τμήματα κτιριακών εγκαταστάσεων που έχουν υπαχθεί σε θεσμικές ρυθμίσεις τακτοποίησης (με τους νόμους των αυθαιρέτων), είναι επιλέξιμες για τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στον Ν.4399/2016;

Σε αναλογική εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 13α.ββ του άρθρου 85 του Ν.4399/16 σύμφωνα με την οποία “…. Επενδυτικές δαπάνες που έχουν περιληφθεί σε αποφάσεις υπαγωγής στους νόμους Ν.3299/2004 και Ν.3908/2011 και οι οποίες πραγματοποιούνται επί κατασκευών, που είχαν ήδη υπαχθεί σε θεσμικές ρυθμίσεις τακτοποίησης κατά το χρόνο υπαγωγής ενισχύονται, εφόσον τηρούνται οι λοιποί όροι και οι προϋποθέσεις του νόμου.”, η ενίσχυση των εν λόγω δαπανών στα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στον Ν.4399/16, ομοίως επιτρέπεται.

Θέματα Επενδυτικών Σχεδίων των Τομέων Πρωτογενούς Γεωργικής Παραγωγής/ Μεταποίησης Γεωργικών Προοιόντων

Πού αναζητώ το έντυπο Έκφρασης Γνώμης ΔΑΟΚ (γνωμοδότηση ΔΑΟΚ) που υποβάλλεται από τον Φορέα Υποδοχής για τα επενδυτικά σχέδια στους τομείς α) Πρωτογενούς Γεωργικής Παραγωγής ή β) Μεταποίησης Γεωργικών Προϊόντων; (σημεία ελέγχου 3.11 και 3.12 Οδηγού Αξιο

Σύμφωνα με τα Σημεία Ελέγχου νομιμότητας 3.11 & 3.12 του Μέρους Β του Οδηγού Αξιολόγησης (Εγκριτική πράξη υπ΄αριθμ. 84306/28-07-2017 Υπουργού Οικονομίας & Ανάπτυξης), που αφορούν την πλήρωση Όρων και Προϋποθέσεων της ΚΥΑ Πρωτογενούς Γεωργικής Παραγωγής και της Μεταποίησης Γεωργικών Προϊόντων αντίστοιχα, κατά την αξιολόγηση του επενδυτικού σχεδίου εξετάζεται και το έντυπο έκφρασης γνώμης από την αρμόδια ΔΑΟΚ (γνωμοδότηση ΔΑΟΚ). Το έντυπο Έκφρασης Γνώμης ΔΑΟΚ (γνωμοδότηση ΔΑΟΚ) υποβάλλεται από τον Φορέα Υποδοχής του Επενδυτικού Σχεδίου στην ενέργεια του ΠΣΚΕ "Συνοδευτικά Έγγραφα" και είναι προσβάσιμο από τον αξιολογητή του επενδυτικού σχεδίου κάνοντας τις παρακάτω κινήσεις:  Εισέρχεται στην ενέργεια Συνοδευτικά Έγγραφα, επιλέγοντας την εν λόγω ενέργεια από το αριστερό μενού.  Επιλέγει το υπό εξέταση επενδυτικό σχέδιο (με κλικ στο εικονίδιο φακέλου που βρίσκεται στο αριστερό μέρος κάθε γραμμής) και εμφανίζεται η πρώτη οθόνη που περιέχει συνοπτικές πληροφορίες για την ενέργεια (κωδικός ενέργειας, ημερομηνία υποβολής κλπ).  Συνεχίζει επιλέγοντας την «Επεξεργασία» από το μενού ενεργειών στο δεξί μέρος της οθόνης, κάνοντας κλικ και ο αξιολογητής μεταβαίνει στην οθόνη οδηγού των Συνοδευτικών Εγγράφων.  Στο Βήμα I, Στοιχεία Φακέλου και Συνοδευτικού Εγγράφου, εμφανίζονται τα στοιχεία του φακέλου και παρατίθενται τυχόν παρατηρήσεις  Στο Βήμα ΙΙ, Υποβαλλόμενα Συνοδευτικά Έγγραφα, έχουν επισυναφτεί τα εν λόγω Συνοδευτικά Έγγραφα. Ο αξιολογητής εισέρχεται στο Βήμα και επιλέγει στην τρίτη στήλη το εικονίδιο του εγγράφου. Έχει τη δυνατότητα να ανοίξει το έγγραφο καθώς και να το αποθηκεύσει.  Στο Βήμα V Εκτυπώσεις, έχει τη δυνατότητα να εκτυπώσει λίστα με τα υποβαλλόμενα Συνοδευτικά Έγγραφα του επενδυτικού σχεδίου. Σε περίπτωση που στην ενέργεια του ΠΣΚΕ «Συνοδευτικά Έγγραφα», δεν εμφανίζεται το υπό εξέταση επενδυτικό σχέδιο (και κατά συνέπεια εκκρεμεί η υποβολή του σχετικού εγγράφου γνωμοδότησης της Δ.Α.Ο.Κ. από τον φορέα υποδοχής), ο αξιολογητής στέλνει σχετικό μήνυμα υπενθύμισης- επιβεβαίωσης (ότι παραμένει σε εκκρεμότητα η υποβολή του εντύπου ΔΑΟΚ) στο φορέα υποδοχής μέσω ΠΣΚΕ από την επιλογή μηνύματα προς τον υπηρεσία

Διευκρινίσεις για τα επενδυτικά σχέδια του τομέα της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής με αναπροσαρμογή του ποσοστού ενίσχυσης.

Σχετικά με τα επενδυτικά σχέδια του τομέα της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής τα οποία, ως κατηγορία ενισχύσεων, υπήχθησαν στις διατάξεις του επενδυτικού νόμου 4399/2016 δυνάμει της υπ΄αρ. 108612/17.10.2016 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επισημαίνουμε ότι η μέγιστη ένταση της ενίσχυσης όπως αυτή περιγράφεται στις παρ. 12-14 του άρθρου 14 του Κανονισμού ΕΕ 702/2014 της Επιτροπής της 25.06.2014 «για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης» αναπροσαρμόζεται αυτόματα από το ΠΣΚΕ .

Σε περίπτωση που ο φορέας αιτείται επιχορήγηση, η οποία υπερβαίνει τις μέγιστες κατά περίπτωση επιτρεπόμενες εντάσεις ενίσχυσης, ο αξιολογητής πρέπει μέσω της υπηρεσίας μηνυμάτων του ΠΣΚΕ να ενημερώσει τον επενδυτικό φορέα για την αυτόματη αναπροσαρμογή του ποσοστού ενίσχυσης της επιχορήγησης από το ΠΣΚΕ αποστέλλοντάς το σχετικό μήνυμα που υποδεικνύεται από την Υπηρεσία, προκειμένου ο φορέας να αποστείλει ηλεκτρονικά Υπεύθυνη Δήλωση στην οποία θα βεβαιώνει ότι θα προβεί στην κάλυψη της ανακύπτουσας διαφοράς από άλλη πηγή, απαλλαγμένη από κρατική ενίσχυση.

Στην περίπτωση που ο επενδυτικός φορέας απαντήσει αρνητικά ή δεν υποβάλει υπεύθυνη δήλωση τότε ο αξιολογητής στο πεδίο 7.1.1 της Καρτέλας 7.1 (Βήμα ΙΙΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ) θα απαντήσει ΟΧΙ.

Ακολουθεί υπόδειγμα του μηνύματος που θα πρέπει να αποστείλετε στον επενδυτή:

«ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΗ ΕΜΠΑ ΣΕ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΦΟΡΕΑ ΓΙΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

για τα μέγιστα ποσοστά ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων του τομέα πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής που πρόκειται να υπαχθούν στις διατάξεις του ν. 4399/2016

Σχετικά με τα επενδυτικά σχέδια του τομέα της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής τα οποία, ως κατηγορία ενισχύσεων, υπήχθησαν στις διατάξεις του επενδυτικού νόμου 4399/2016 δυνάμει της υπ΄αρ. 108612/17.10.2016 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σας επισημαίνουμε ότι η μέγιστη ένταση της ενίσχυσης όπως αυτή περιγράφεται στις παρ. 12-14 του άρθρου 14 του Κανονισμού ΕΕ 702/2014 της Επιτροπής της 25.06.2014 «για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης» αναπροσαρμόζεται αυτόματα από το ΠΣΚΕ .

Ως εκ τούτου, σας ενημερώνουμε ότι το επενδυτικό σας σχέδιο αναπροσαρμόστηκε αυτόματα από το ΠΣΚΕ καθώς υπερέβαινε τις μέγιστες, στην προκειμένη περίπτωση, επιτρεπόμενες εντάσεις ενίσχυσης και γι’ αυτό καλείσθε να δηλώσετε υπεύθυνα εντός 3 ημερών τη δυνατότητα κάλυψης της ανακύπτουσας διαφοράς με άλλο τρόπο χρηματοδότησης απαλλαγμένο από κρατική ενίσχυση.»

Σημειώνεται ότι:

  • Ο αξιολογητής διακρίνει τις διαφοροποιήσεις ως προς το ποσοστό ενίσχυσης στην Καρτέλα 6.1 Υπολογισμός Ποσοστών Ενίσχυσης , Βήμα ΙΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΟΣΤΟΥΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ του Επενδυτικού Σχεδίου. Tα αρχικά ποσοστά της αίτησης υπαγωγής του Επενδυτικού Σχεδίου ο αξιολογητής μπορεί να τα αναζητήσει στη Ενέργεια «Τεκμηρίωση αίτησης υπαγωγής» (Καρτέλα 6.1.) ενώ τα διορθωμένα ποσοστά απεικονίζονται στην αντίστοιχη καρτέλα στην ενέργεια «Αξιολογήσεις μου».


  • Για τη διευκόλυνση της διαδικασίας αξιολόγησης τα ανώτατα όρια των επιτρεπόμενων ενισχύσεων παρατίθενται στο Πίνακα που ακολουθεί.

Ποσοστά ενίσχυσης για πρωτογενή παραγωγή

 

Δαπάνες άρθρου 8

Δαπάνες άρθρου 9

Περιφέρεια

Μεγάλες

Μεσαίες

Μικρές

όλα τα μεγέθη (πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις)

Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης

-

45

50

50

Κεντρικής Μακεδονίας

-

45

50

50

Δυτικής Μακεδονίας

-

35

45

50

Ηπείρου

-

45

50

50

Θεσσαλίας

-

45

50

50

Στερεάς Ελλάδας

-

35

45

50

Ιονίων Νήσων

-

35

45

50

Δυτικής Ελλάδας

-

45

50

50

Πελοποννήσου

-

45

50

50

Αττικής (Δυτική, Πειραιάς Νήσοι)

-

30

40

40

Αττικής (λοιπά)

-

20

30

40

Βορείου Αιγαίου

-

45

55

50

Νοτίου Αιγαίου

-

30

40

50

Κρήτης

-

35

45

50

 

  • Ο φορέας της επένδυσης δεν έχει πρόσβαση στην ενέργεια «Αξιολόγηση» στο ΠΣΚΕ, και επομένως δεν μπορεί να γνωρίζει  το αναπροσαρμοσμένο ποσοστό ενίσχυσης (και κατά συνέπεια το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει από την μείωση του ποσοστού ενίσχυσης).
  • Ο αξιολογητής μέσω της ενέργειας «Αξιολογήσεις μου» αναζητεί  το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει από την μείωση του ποσοστού ενίσχυσης στον Πίνακα 8.1 Χρηματοδοτικό Σχήμα ΒΗΜΑ ΙΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΟΣΤΟΥΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ.


  • Συγκεκριμένα, στον ως άνω Πίνακα 8.1 ο αξιολογητής θα πρέπει να ελέγξει το απαιτούμενο ποσό εξωτερικής χρηματοδότησης, ήτοι το πεδίο «Β. ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ / Ποσό (€)»,  σε σχέση με το διαθέσιμο ποσό, ήτοι το πεδίο «Σύνολο Ανάλυσης Εξωτερικής Χρηματοδότησης / Ποσό (€)», προκειμένου να διαπιστώσει αν και κατά ποιο ποσό προκύπτει χρηματοδοτικό κενό. Στο ως άνω παράδειγμα, προκύπτει χρηματοδοτικό κενό 246.000,00 € – 224.475,00 € = 21.525,00 €.
  • Στην συνέχεια, μέσω της ενέργειας «Μηνύματα» προς τον επενδυτή, ενημερώνει τον φορέα της επένδυσης για το χρηματοδοτικό κενό που προέκυψε και ζητάει να του αποστείλει ηλεκτρονικά Υπεύθυνη Δήλωση στην οποία θα βεβαιώνει ότι θα προβεί στην κάλυψη της ανακύπτουσας διαφοράς από άλλη πηγή, απαλλαγμένη από κρατική ενίσχυση.
  • Ο αξιολογητής, αφού λάβει μέσω της ενέργειας «Μηνύματα» την Υπεύθυνη δήλωση του φορέα αναφορικά με τον τρόπο κάλυψης της ανακύπτουσας διαφοράς με άλλο τρόπο χρηματοδότησης, μέσω της ενέργειας «Αξιολογήσεις μου», αναπροσαρμόζει ανάλογα τα ποσά Ιδίων κεφαλαίων ή Εξωτερικής χρηματοδότησης, στην καρτέλα 8.1, στον Πίνακα του Χρηματοδοτικού Σχήματος στο Βήμα ΙΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΟΣΤΟΥΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ.
 

Θέματα ελέγχου Νομιμότητας

Διευκρίνηση επί της τεκμηρίωσης μη προβληματικής επιχείρησης (Σημείο Ελέγχου 3.6, Οδηγού Αξιολόγησης)

ΣΗΜΕΙΟ 3.6 (σελίδα 42) του Οδηγού Αξιολόγησης Υπολογισμός του δείκτη μη προβληματικής επιχείρησης (για επιχειρήσεις με βιβλία Γ΄ κατηγορίας) Οι αριθμοί λογαριασμών που αναφέρονται στο σημείο ελέγχου, για τον υπολογισμό του δείκτη, είναι κατά ΕΛΠ (Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα). Επομένως, οι λογαριασμοί που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του δείκτη είναι αναλυτικά οι εξής: ΑΡΙΘΜΗΤΗΣ ΚΛΑΣΜΑΤΟΣ: « Ίδια κεφάλαια (ομάδα λογ/σμών 4*)» Αφορά τα ίδια κεφάλαια της ομάδας λογαριασμών (4) κατά τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΟΜΑΔΑ 4: Ίδια Κεφάλαια ή Καθαρή Θέση: Λογαριασμοί: 40 έως 49) δηλαδή το άθροισμα των παρακάτω λογαριασμών: 40 Κεφάλαιο 41 Υπέρ το άρτιο έκδοση μετοχών 42 Καταθέσεις ιδιοκτητών 43 Ίδιοι τίτλοι 43.01 Αξία κτήσης ίδιων τίτλων 43.02 Αποτέλεσμα (κέρδος/ζημία) από τη διάθεση ίδιων τίτλων 44 Διαφορές εύλογης αξίας 44.01 Διαφορές εύλογης αξίας ενσώματων παγίων 44.02 Διαφορές εύλογης αξίας διαθέσιμων για πώληση 44.03 Διαφορές εύλογης αξίας στοιχείων αντιστάθμισης ταμειακών ροών 45 Συναλλαγματικές διαφορές 46 Αποθεματικά νόμων 47 Αφορολόγητα αποθεματικά 48 Αποθεματικά καταστατικού και λοιπά αποθεματικά 48.01 Αποθεματικά καταστατικού 48.02 Προαιρετικά αποθεματικά αποφάσεων γενικής συνέλευσης ιδιοκτητών 49 Αποτελέσματα εις νέο ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΤΗΣ ΚΛΑΣΜΑΤΟΣ : «μετοχικό κεφάλαιο (αριθ. λογ/σμού 40 και 41)» Από την ίδια ομάδα λογαριασμών (4) οι λογαριασμοί του παρανομαστή (40 και 41) αφορούν το σύνολο του κεφαλαίου (40) και τα (τυχόν) ποσά από την υπέρ το άρτιο έκδοση μετοχών (41) σύμφωνα πάντα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (Ν.4308/2014), δηλαδή το άθροισμα των παρακάτω λογαριασμών: 40 Κεφάλαιο 41 Υπέρ το άρτιο έκδοση μετοχών

Πού αναζητώ το αρχείο xls (σύμφωνα με την καρτέλα 5.1, ΒΗΜΑ ΙΙ του ΠΣΚΕ) με τα επενδυτικά σχέδια του φορέα ή συνδεδεμένων / συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, που έχουν οριστικά υποβεβλημένη τεκμηρίωση στο ν.4399/16 (σημείο ελέγχου 3.22 Οδηγού αξιολόγησης)

Σύμφωνα με το Σημείο Ελέγχου νομιμότητας 3.22 του Μέρους Β του Οδηγού Αξιολόγησης (Εγκριτική πράξη υπ΄αριθμ. 84306/28-07-2017 ), που αφορά τον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων του φορέα ή και των συνδεδεμένων / συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, που έχουν οριστικά υποβεβλημένη τεκμηρίωση στο ν.4399/16, εξετάζεται και το αρχείο xls (η θέση του οποίου αναφέρεται στην καρτέλα 5.1, ΒΗΜΑ ΙΙ του ΠΣΚΕ), ώστε να απαντηθούν οι αντίστοιχες ερωτήσεις ελέγχου νομιμότητας (Ερώτηση 4.1.5 για τη Γενική Επιχειρηματικότητα ή 4.1.3 για τις Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ) Για να εντοπίσετε τα επενδυτικά σχέδια του φορέα ή και συνδεδεμένων / συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα παραπάνω, μεταβαίνετε στην πλατφόρμα του helpdesk (ehd.ependyseis.gr) , στην επιλογή ΣΩΡΕΥΣΗ από το οριζόντιο μενού, στο επάνω μέρος της οθόνης, συμπληρώνοντας το ΑΦΜ του φορέα ή και κάθε συνδεδεμένης / συνεργαζόμενης επιχείρησης.